محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اندروید ایرانی، ایرانیزه کردن گوگل!

اندروید ایرانی، ایرانیزه کردن گوگل!

احتمالا در جریان اخبار درگیری تجاری بین آمریکا و چین هستید. به طور خلاصه موضوع از اینجا شروع شد که دولت چین و آمریکا تعرفه‌ واردات از یکدیگر را افزایش دادند، اما در ادامه، کار به جایی رسید که دولت ترامپ همکاری با شرکت‌های چینی را در حوزه‌ی مخابراتی ممنوع کرد. این موضوع باعث شد گوگل پروانه‌های هواوی را لغو کند و این غول چینی قادر نباشد سرویس‌های گوگل مثل فروشگاه پلی‌استور یا اپلیکیشن‌های جی میل و گوگل کروم را روی تولیداتش نصب کند.

وزیر ارتباطات مدتی پیش در جلسه‌ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره‌ی توسعه‌ی اندروید ایرانی گفته بود: «مدت زیادی بود که می‌خواستیم سیستم عامل اندروید را در گوشی‌های ایرانی تغییر دهیم تا از استارتاپ‌های داخلی حمایت کنیم؛ این موضوع پیش نمی‌رفت تا این که اپلیکشین‌های داخلی را حذف کردند و این همدلی ایجاد شد و به زودی نتیجه کار را اعلام می‌کنیم.»

 

 

مشکل تحریم اپ‌های ایرانی بر بستر سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس که به از دسترس خارج شدن بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی منجر شد، باعث شده وزارت ارتباطات طرحی راه‌اندازی کند به نام اندروید ایرانی.

محمدجواد جهرمی در ادامه بحث اندروید ایرانی این توییت را منتشر کرد:

«سالها قبل، در محله‌امان، کاسبی بود که تنها بقالی محل بود، روزهایی بی‌دلیل لجش می‌گرفت و همسایه‌ها را در فهرست سیاه فروش می‌گذاشت، بالاخره همسایه‌ دیگری هم یک مغازه زد و فهرست سیاه‌، عملا پَر! بنده خدا، دیگه هر وقت لجش می‌گرفت، با پسرش دعوا می‌کرد »

جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از جلسه کمیسیون صنایع مجلس با وزیر ارتباطات گفته است، آذری‌جهرمی در این جلسه از مطالعاتی درباره اندروید ایرانی برای گوشی‌های تلفن همراه تولید داخل خبر داده است.

به گفته او این طرح با این هدف که امکان حذف و یا هک برنامه‌‌ها و گوشی‌ها از سوی شرکت‌‌های فروش برنامه خارجی به صفر برسد، انجام می‌شود.

آخرین توضیحات وزیر جوان ارتباطات در این باره در پست اینستاگرامی وی بود که به سوالاتی که در این حوزه پیش آمده پاسخ گفته است. 

 

متن کامل این پست از این قرار است:

«امروز بخش زیادی از نظرات شما را در خصوص سیستم عامل اندروید سفارشی شده خواندم. تلاش میکنم به برخی محورهای سئوالاتی که داشتید، پاسخ دهم:

۱. چرا این سیستم عامل پیگیری شد؟

در یکسال گذشته، تعدادی از نرم افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکتهای آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی به کسب و کارهای ایرانی وارد شد، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

۲. شرکت گوگل دلیل حذف نرم افزارهای ایرانی را عدم رعایت امنیت کاربران ذکر کرده بود، این درست است؟

در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دیماه۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تایید نمیکند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضایی فعالیت آنها خاتمه یافته است. اما یک سئوال: آیا گوگل در خصوص بدافزارهایی که با نصب بر روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آنها را هم سرقت می‌کند همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد و نه سلیقه‌ای

۳. آیا با این سیستم عامل، دسترسی به سرویسهای بین‌المللی، محدود می‌شود؟ آیا همه نرم افزارها اندروییدی روی آن قابل نصب است؟ آیا استفاده از این سیستم عامل باعث محدودیت برای من نمی‌شود؟

با این سیستم عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم افزارهای بین المللی هستید، اما به عکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به دیگر سخن، جاده یکطرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت.

۴. آیا امنیت اطلاعات من با این سیستم عامل رعایت خواهد شد؟

این سیستم عامل در اختیار همه است، قابلیت بررسی در همه آزمایشگاههای امنیت سایبری دنیا را دارد. ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد. از بررسیهای داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

۵. از کی این گوشی در بازار عرضه می‌شود؟

عرضه آزمایشی از امروز آغاز شده و در سطح انبوه تا شهریورماه صورت خواهد گرفت.

۶.آیا سرنوشت این سیستم عامل مانند پیام رسانهای داخلی است؟

اصولا تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد، تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که بر روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم.»

نظرات (0)

    ثبت نظر