محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آشنایی با IP و کاربردهای آن

آشنایی با IP و کاربردهای آن

IP مخفف کلمه (Internet Protocol) است. برای انتقال اطلاعات به هرکسی یا هرچیزی اول باید آدرسی از مقصد داشت تا دانست اطلاعات را باید به کجا ارسال کرد و این قانون بلااستثنا برای انتقال هرچیزی صدق می کند.
در دنیای اینترنت هم برای انتقال اطلاعات بین سیستم ها و کامپیوتر ها باید یک آدرس و نشانی وجود داشته باشد که به این آدرس IP می گویند.
برای اشتراک گذاری اطلاعات با یک سیستم دیگر باید به IP سیستم مورد نظر دسترسی داشت، اما IP انواع مختلفی دارد مانند آی پی های استاتیک، داینامیک، عمومی، خصوصی که هرکدام ویژگی هایی دارد و برای کارهای مختلف کاربرد دارند.

 

انواع IP

همانطور که گفتیم آدرس آی پی انواع مختلفی دارد که هرکدام برای یک کاری کاربرد دارد. در ادامه با انواع IP ها اشنا می شوید.

 

 

IP خصوصی

تمام وسایل از قبیل تلویزیون، موبایل، کامپیوتر و دیگر وسایلی که به شبکه متصل هستند دارای آی پی مخصوص خود هستند. وسایلی که به اینترنت متصل می شوند در خانه ها محل کار در خیابان ها افزایش یافته و برای شناسایی هرکدام ای پی جداگانه و منحصر به فردی وجود دارد که به صورت جداگانه قابل تشخیص و شناسایی باشند. این IP ها ای پی های خصوصی نام دارند.

 

IP عمومی

آدرس IP عمومی (Public IP) آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه به شمار می رود. این نوع از IP ها توسط ISP به دستگاهای متصل به شبکه داده می شود و با کمک این IP های عمومی دیگر دستگاه ها که خارج از شبکه هستند با دستگاهی که به شبکه متصل است ارتباط برقرار کنند.
IPS ها مجموعه بزرگی از آدرس های IP هستند که این آدرس هارا به مشتریان بین مشتریان خود توزیع می کنند.

 

IP استاتیک (ایستا)

این نوع از آی پی ها تغییر نمی کنند و ثابت هستند، معمولا شرکت ها از این نوع آی پی استفاده نمی کنند مگر انکه شرکت تصمیم بر داشتن سروری برای خود داشته باشد، آی پی ثابت برای این گونه شرکت ها ضروری است. داشتن آی پی ثابت نشان می دهد که سایت ها و آدرس های ایمیلی که به سرور متصل هستند آی پی ثابت دارند و دیگر دستگاه ها می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

 

IP داینامیک

زمانی که شما مودم یا گوشی موبایل خود را روشن می کنید ISP به طور تصادفی یک IP به دستگاه می دهد و هربار با روشن و خاموش کردن دستگاه این آی پی تغییر می کند و این کار باعث بالارفتن امینت می شود زیرا با تغییر آی پی ها هک انها نیز دشوارتر می شوند به این نوع آی پی ها داینامیک می گویند.

 

IP اشتراکی

سایت هایی که از برنامه های میزبانی مشترک مانند هاست اشتراکی استفاده می کنند آی پی اشتراکی نیز دریافت می کنند.
هاست های اشراکی درواقع چند هاست در یک سرور هستند و به همین علت همه آن ها از آی پی یک سرور استفاده می کنند. معمولا سایت های کوچک و تاز تاسیس شده از هاست های اشتراکی استفاده می کنند.

 

پروتکل IPv4 و IPv6 چیست؟

IP های ورژن 4 به طور 32 بیتی هستند که اعداد آنها با علامت «.» به 4 قسمت 8 بیتی تقسیم می شوند. نمایش این ورژن به صورت های دسیمال، هگزا دسیمال و باینری صورت می گیرد.
در هرکدام از قسمت های جدا شده فقط میتوان اعدادی در بازه 0 تا 255 قرار داد مانند: 192.168.2.1 اما این نوع IP محدودیت دارند و فقط می تواند به 4 میلیارد دستگاه اختصاص یابد.
IP ورژن 6 به طور 128 بیتی با علامت «:» به 8 قسمت 16 بیتی تقسیم می شود. این ورژن به صورت هگزا دسیمال نمایش داده می شود و در بازه اعداد 0 تا 9 و حروف A تا F قابل نمایش است مانند: 
AE00:0000:0000:0000:0000:0110:0011:EA11
این ورژن از IP می تواند حدود 340 تریلیون آدرس را به گوشی های هوشمند، سایت ها، کامپیوترها و دیگر دستگاه ها ارائه دهد و تا مدت ها نگرانی برای کمبود آدرس IP وجود ندارد.

 

خطرات امنیتی IP

همانطور که با IP و اهمیت آن آشنا شدید باید محافظت از ان را جدی بگیرید تا در دسترس دیگران نباشد. 2 روش رایج برای دریافت IP دیگران (مهندسی اجتماعی) و (تعقیب انلاین) است.
در روش اول مهندسی اجتماعی هکرها سعی به فریب شما دارند و اکثرا در برنامه هآی پیام رسانی مانند تلگرام که ارتباط با IP برقرار می شود هک صورت می گیرد پس زیاد با افراد قریبه چت نکنید.
در روش تعقیب انلاین IP با انجام فعالیت های آنلاین مانند بازی های ویدئویی هکرها می توانند IP شما را به دست اورند و با به دست اوردن IP، هکر ها می توانند محل زندگی شما را پیدا کنند و بسیار کارهایی که حتی فکرش را نمی کنید.

هکرها می توانند با آی پی شما محتواهای غیرقانونی دانلود کنند که باعث مسدود شدن IP شما می شود یا حتی جریمه شما.
هکرها می توانند به شما حمله کنند به عنوان مثال DDoS، این حمله اینگونه انجام می شود که هکرها با برنامه هایی آلوده مانند ترموکس حد بسیار زیادی ترافیک را به سمت سرور انتقال می دهند که باعث مختل شدن کار شما می شود. معمولا این عمل بر روی بازی های ویدئویی و سایت ها پیاده سازی می شود.
هکرها می توانند با دریافت IP دستگاهی مانند تلفن همراه به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و انها را بدزدند و حتی اختیار دستگاه را به دست بگیرند.

 

چگونه از IP خود محافظت کنیم؟

همیشه برای هرمشکلی راه حلی وجود دارد پس نباید نگران هکرها بود در ادامه به شما می گوییم چگونه از IP خود محافظت کنید.

 

استفاده از VPN

VPN نسبت به دیگر راه کارها روش مناسب تری است. با استفاده از VPN هکرها توانایی ردیابی IP را ندارند. چون VPN می تواند IP و محل زندگی را تغییر دهد و ردیابی برای هکرها تقریبا غیرممکن است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت در صورتی که از VPN غیرمعتبر و نا ایمن استفاده کنید (مانند بسیاری از VPN های رایگان)، این خود یک خطر امنیتی برای اطلاعات شماست!

 

استفاده از Proxy

درواقع پروکسی یک واسطه است، اطلاعات اول به سمت سرور پروکسی هدایت می شوند و در مرحله بعد به سمت شما انتقال داده می شوند به همین علت IP پروکسی نمایش داده می شود.

 

حریم خصوصی

در اپلیکیشن های پیام رسان مانند واتساپ و تلگرام برای امنیت بیشتر باید به تنظیمات این برنامه ها رفت و در قسمت حریم خصوصی دسترسی به دیگران را تا حد ممکن محدود کرد.

 

پیام های مخرب و فیشینگ

باید مراقب باشید گاهی اوقات هکرها با ارسال پیام و ایمیل های مخرب و فریب مردم، IP مورد نظر را به دست می اورند پس به پیام هایی که معتبر نیستن و کمی شک برانگیزند توجهی نکنید.

 

 

نحوه پیدا کردن IP سیستم خود

  • دریافت آی پی در ویندوز

    1. ترکیب دکمه های ویندوز و R برای باز شدن پنجره RUN.
    2. در پنجر RUN کلمه CMD را بنویسید.
    3. در مقابل نام سیستم خود عبارت ipconfig را بنویسید و سپس دکمه ENTER را فشار دهید سپس چند خط نوشته برای شما نمایش داده می شود که اعداده رو به روی IPv4 Address آی پی شماست.

 

  • دریافت آی پی در مک

    1. بر روی ایکون اپل کلیک کنید.
    2. بر روی گزینه System Preferences کلیک کنید
    3. گزینه Network را انتخاب کنید.
    4. در قسمت IP Address می توانید آی پی سیستم را مشاهده کنید.

 

  • نحوه دریافت آی پی در موبایل های اندروید

    1. وارد تنظیمات Settings شوید.
    2. به بخش About phone بروید.
    3. وارد بخش Status شوید و در بخش IP Address آی پی را مشاهده کنید.

 

  • نحوه دریافت آی پی در ایفون

    1. وارد تنظیمات Settings شوید.
    2. وارد بخش Wi-Fi شوید.
    3. بر روی علامت بزنید.
    4. در مقابل IP Address آی پی خود را مشاهده کنید.

 

امروزه دنیا برپایه وب و اینترنت درحال چرخش است و یکی از قسمت های مهم که باید درباره ان اطلاعاتی داشت IP است. در این مقاله شما متوجه شدید آی پی چیست چه وظایفی دارد چند نوع است و چگونه باید از ان محافظت کرد.

نظرات (0)

    ثبت نظر