محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

چگونه برنامه نویس شویم؟

چگونه برنامه نویس شویم؟

امروزه تقریبا تمامی کارهای انسان را کامپیوتر ها و ربات ها انجام می دهند و انسان ها در تلاش هستند که با کمک تکنولوژی زندگی را آسان تر کنند و این کار را با استفاده از ربات ها، اپلیکیشن ها، شبکه های اجتماعی و.... انجام می دهند. بدیهی است که قسمت عظیمی از آن ها را برنامه نویسی تشکیل می دهد، به همین علت بسیاری از مردم مشتاق هستند که برنامه نویسی بیاموزند.
امروزه برنامه نویسی مورد استقبال  بسیاری از مردم و شرکت های بزرگ قرار گرفته است. بسیاری از کشور ها و شرکت های بزرگ به دنبال برنامه نویسان ماهر هستند. 
برنامه نویسی حرفه ای است که در هر سنی می توانید آن را بیاموزید. اکثر برنامه نویسان ماهر به راحتی می توانند مهاجرت کنند.

یکی از دلایلی که برنامه نویسی مورد توجه قرار گرفته درآمد این حرفه است زیرا برنامه نویسی درآمد نسبتا بالایی دارد بدیهی است که این ویژگی باعث افزایش اشتیاق افراد برای یاد گیری این حرفه می شود.
 درآمد زایی در برنامه نویسی را می توان به صورت فریلنسر و یا به صورت استخدام شدن برای یک شرکت کسب کرد اما چگونه می توان برنامه نویس شد؟ چه افرادی توانایی برنامه نویسی را دارند؟ چه زبانه برنامه نویسی از همه بهتر هستند؟ 
برای یافتن پاسخ این سوالات با ما در زام دیزاین همراه باشید.

برنامه نویس کیست؟


 قبل از هرچیز باید دانست که اصلا برنامه نویس چه کسی است؟ وظایف یک برنامه نویس چیست؟
با یک مثال ساده می توان کار برنامه نویسان را درک کرد.
کار اصلی تمام پزشکان بهبود سلامت مردم است و باید مردم را از بیماری و آسیب ها نجات دهند و دور نگه دارند اما پزشکی چندین شاخه مختلف دارد؛
از جمله دندان پزشکی، جراحی ، پزشک عمومی، گوارش و... همچنین هر کدام از این شاخه ها چندین بخش دارد مثلا در قسمت جراحی هر پزشکی متخصص یک نوع جراحی است؛ مانند جراح قلب، جراح مغز و اعصاب و...
برنامه نویسی هم دقیقا همین گونه است درکل برنامه نویس شخصی است که با نوشتن کد هایی به کامپیوتر، ربات یا هر دستگاه هوشمند دیگری فرمان می دهد که چه کارهایی انجام دهد. بدیهی است که برنامه نویسی چند شاخه دارد برنامه نویسی وب (Web Developer)، برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی موبایل و...
 هر شاخه نیز مجددا به چند بخش تقسیم می شود مثلا در برنامه نویسی وب، برنامه نویسی فرانت اند (Front End)، توسعه بک اند (Back End) وجود دارد.
 به کسی که در هر دو زمینه تسلط نسبی ای داشته باشد، برنامه نویس (Full Stack) گفته می شود. 
اکنون که با وظیفه یک برنامه نویس آشنا شدید
در ادامه مطلب متوجه می شوید که چگونه می توان برنامه نویس شد.
چگونه برنامه نویس شویم؟
قبل از اینکه راه کار های یادگیری برنامه نویسی را معرفی کنیم باید یادآوری کنیم که یادگیری برنامه نویسی به هیچ عنوان آسان نیست پس نباید توقع داشته باشید که در زمان کوتاهی تبدیل به یک برنامه نویس ماهر شوید.
حداقل زمان ممکن برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی و تسلط به آن 6 ماه است، البته این مدت بسته به زبانی که می خواهید یاد بگیرید، تفاوت دارد.

 

 

آیا اینکه زمان زیادی را صرف آموزش یک زبان خاص کنیم منطقی است؟


بله. زیرا این کار در آینده ارزش بالایی را در جامعه دارد.
همانطور که پزشکی را به برنامه نویسی تشبیه کردیم باید این را در نظر بگیرید که نیازی به محدود کردن خودتان نیست.
همان طور که می دانید در علم پزشکی فقط می توان در یک حوزه تخصص داشت ولی در برنامه نویسی، می توان به چند زبان برنامه نویسی مسلط شد. پس هرگز خودتان را دست کم نگیرید برنامه نویسان موفق حداقل به 2 زبان برنامه نویسی مسلط هستند.


چرا می خواهید برنامه نویس شوید؟


مهم ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهید؛ این است که دلیل شما برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟
با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا اگر فقط بخاطر مادیات این حرفه را انتخاب کرده اید. و هیچ علاقه ای به برنامه نویسی نداشته باشید؛ ممکن است در آینده نسبت به این حرفه دل سرد شوید.
برای اینکه شغل برنامه نویسی برای شما عذاب آور نشود حتما در ابتدا دلایل خود را برای انتخاب این حرفه بررسی کنید.
همانطور که در قبلتر گفته شد؛ زبان های برنامه نویسی مختلفی وجود دارد. هریک از این زبان ها برای توسعه برنامه های متفاوتی استفاده می شود؛ پس لازم است قبل از شروع به یادگیری زبان مورد نظرانتخابی خود تحقیقات لازم را انجام دهید.


در ادامه این مقاله چندین زبان برنامه نویسی معروف دنیا را به شما معرفی کرده ایم  و گفته ایم که هرکدام از آنها برای توسعه چه پروژه هایی مناسب هستند.


یادگیری چند زبان


برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر نباید فقط یه یک زبان بسنده کرد در بعضی حوضه های برنامه نویسی باید بیش از 2 زبان را یاد گرفت مانند برنامه نویسی وب که باید حتما به زبان های HTML و CSS مسلط بود و در کنار این دو زبان باید به یک زبان دیگر مانند PHP نیز مسلط باشید.
پس هرگز خود را محدود به یک زبان نکنید. با آموختن زبان های متفاوت می توانید در حوضه های مختلفی مانند ساخت بازی تسلط پیدا کنید.
البته تسلط در زمینه ساخت بازی نیاز به سالها آموزش دارد، بدیهی است که بعضی زبان ها را می توان در چندین حوزه مختلف استفاده کرد
برخی از زبان های برنامه نویسی عبارت هستند از:

 

 

CSS/HTML


اگر می خواهید در حوضه برنامه نویسی وب فعالیت کنید باید حتما به زبان های CSS و HTML تسلط داشته باشید البته نمی توان گفت که این دو یک زبان برنامه نویسی کامل هستند در واقع از این دو زبان فقط برای نمایش محتوا به کاربران در سایت استفاده می شود و کمی تغییر در ظاهر سایت را انجام می دهند ولی یک زبان کامل نیستند یعنی نمی توان فقط به کمک این دو یک سایت طراحی کرد اما یادگیری آنها برای طراحی وب واجب است.


پایتون (Python)


این زبان یکی از پرکاربرد ترین زبان ها است و از سال 2019 بسیار محبوب شده است. اما علت این محبوبیت چیست؟
با یادگیری پایتون تقریبا می توان در تمامی حوضه های برنامه نویسی وب، دکستاپ، ساخت بازی، هوش مصنوعی و برنامه نویسی ساخت ربات ها و ... فعالیت کرد.
پایتون را می توان یک زبان برنامه نویسی همه جانبه (تطبیق پذیر) در نظر گرفت، یکی از مزیت هایی که این زبان را نسبت به دیگر زبان ها متمایز می کند؛ ساده بودن آن است اگر به تازگی میخواهید شروع به یادگیری کنید و با محیط برنامه نویسی آشنایی ندارید؛ پایتون می تواند انتخاب درستی باشد.
 با اینکه این زبان تقریبا در هر حوضه ای کارایی دارد اما بسیار ساده است و به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن  می توان این زبان را یاد گرفت
از جمله برنامه هایی که از این زبان استفاده کرده اند می توان به Instagram و You Tube اشاره کرد.


سوئیفت (Swift)


این زبان توسط شرکت اپل عرضه شده، قبل از این زبان اپلیکیشن های IOS با زبان برنامه نویسی C# طراحی می شدند که زبان نسبتا دشواری بود که توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. یادگیری زبان سوئیت نسبت به زبان C# بسیار ساده تر، راحت تر و سریع تر است.


جاوا (Java)


اگر به دنبال زبانی مشابه پایتون هستید به شما جاوا را پیشنهاد می دهیم این زبان نیز مانند پایتون در اکثر حوضه های برنامه نویسی قابل استفاده است.
یادگیری جاوا بسیار ساده است و بین برنامه نویسان تازه کار بسیار محبوب است، از سایت هایی که از این زبان استفاده کرده اند می توان به گوگل، لینکدین و نتفلیکس اشاره کرد.

 


سی شارپ (C#) 


سی شارپ یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده است. معمولا برنامه نویسان برای طراحی برنامه های دکستاپ از این زبان استفاده می کنند اما می توان از آن در طراحی برنامه های تحت وب و موبایل نیز استفاده کرد.
سی شارپ جزء زبان های شی گرا است. پیش بینی شده است که این زبان در آینده بیشتر مورد استقبال برنامه نویسان قرار می گیرد و آینده روشنی خواهد داشت.


جاوا اسکریپت (Java Script)


جاوا اسکریپت مانند پایتون و جاوا یک زبان تطبیق پذیر است و بین برنامه نویسان محبوب است، و در اکثر حوضه های برنامه نویسی نیز می توان از جاوا اسکریپت استفاده کرد اما معمولا از این زبان در طراحی صفحات وب، ساخت اپلیکیشن و Back-end استفاده می کنند.
 تعداد بسیار زیادی از وب سایت های دنیا از این زبان استفاده کرده اند که از مطرح ترین انها می توان به گوگل، یوتیوب، یاهو و فیس بوک اشاره کرد.


زبان سی پلاس پلاس (C++)


بعضی از برنامه نویسان معتقد هستند که مادر زبان های برنامه نویسی C++ است. C++ یک زبان شی گرا محسوب می شود که اکثرا برای طراحی برنامه های ویندوز و بازی های کامپیوتر و موبایل استفاده می شود از این زبان در طراحی سایت هم استفاده می شود.
از جمله برنامه هایی که با C++ نوشته شده اند می توان به گوگل و بازی Call Of Duty اشاره کرد.


زبان PHP


PHP یک زبان تحت سرور است که برای طراحی و توسعه صفحات سایت و برنامه های تحت وب استفاده می شود. در طراحی صفحات زبان PHP رتبه اول را دارد. بسیاری از برنامه نویسان حرفه ای از این زبان استفاده می کنند.
از جمله سایت هایی که از این زبان استفاده کرده اند می توان به یاهو، ورد پرس و فیس بوک اشاره کرد. اگر می خواهید یاد گیری این زبان را شروع کنید و یا اطلاعات بیشتری راجب به   PHP کسب کنید حتما مقاله PHP چیست؟ را مطالعه کنید.


زبان Ruby


این زبان را می توان تقریبا جزء زبان های تطبیق پذیر در نظر گرفت، ابتدا از این زبان برای طراحی بازی استفاده می کردند اما امروزه Ruby در برنامه های تحت وب نیز استفاده می شود.

تمرین و یاد گیری


یکی از مهم ترین فاکتور ها برای اینکه تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای شوید، تمرین بسیار است.
بسیاری از افراد با کمی کد نویسی و نوشتن چند برنامه کوچک فکر می کنند که به برنامه نویسی و زبانی که تمرین می کنند مسلط شده اند اما این تصور کاملا اشتباه است.
در مسائل ریاضی نمی توان به یک فرمول مسلط شد مگر آنکه انواع مسئله های مربوط به آن فرمول را حل کرده باشید.
برنامه نویسی هم دقیقا مشابه یادگیری فرمول های ریاضی است.
بدیهی است که هیچ برنامه نویسی نمی تواند بدون آشنایی با چالش ها، مسائل و توابع به زبانی مسلط شود.
برای اینکه بتوانید به یک زبان مسلط شوید و به خود یک برنامه نویس بگویید؛  باید با خلاقیت خود برنامه های کوچکی را طراحی کنید و به مرور زمان، پروژه های خود را گسترش دهید.
 شما می توانید نمونه کارهایی که دیگر برنامه نویسان در سایت های مرتبط با برنامه نویسی قرار می دهند را بررسی کنید و برنامه های که طراحی کرده اند را مجددا طراحی کنید(برای محک زدن تسلط خود) و با روبرو شدن با چالش های جدید به آموخته های اضافی کنید.
اگر پس از مدتی متوجه شدید در طراحی برنامه ای مشکلی ندارید می توانید به خود یک برنامه نویس بگویید.


آماده سازی رزومه کاری:


همانطور که گفتم با طراحی برنامه های کوچک می توانید تسلط خود را به برنامه نویسی افزایش دهید در این حین شما می توانید این برنامه های کوچکی که با خلاقیت و ایده پردازی خود طراحی کرده اید را به عنوان روزمه کاری استفاده کنید.

 

کلام آخر


برای اینکه به یک برنامه نویس تبدیل شوید؛ باید به طور مداوم تمرین کنید و هرگز به اینکه چه زبان برنامه نویسی ای بهتر است فکر نکنید!
شما باید با توجه به علایق خود زبان مورد نظر خود را اتنخاب کنید؛ و در نظر داشته باشید که برای توسعه یک برنامه بزرگ فقط از یک زبان برنامه نویسی استفاده نمی شود.
مثلا برای طراحی سایت دیجی کالا یا بازی های رایانه ای سنگین مانند Call Of Duty از چندین زبان استفاده شده است؛
پس اگر به این فکر هستید که یک برنامه بزرگ طراحی کنید باید حتما یک تیم تشکیل دهید، البته می توانید به چندین زبان مسط شوید ولی طراحی چنین پروژه های بزرگی به تنهایی، بسیار طاقت فرسا و دشوار است.
 

نظرات (0)

    ثبت نظر