روانشناسی رنگ ها در طراحی

1398/04/06دسته بندی : طراحی و گرافیک
روانشناسی رنگ ها در طراحی

در این مطلب قصد داریم درباره روانشناسی رنگ ها و اثرات آن در طراحی و ux کار صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.


رنگ، یكی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر زندگی انسان ها است و نقشی اساسی در ایجاد ارتباط میان انسان و محیط اطراف ایفا می کند.

در رابطه با اثرات روانی رنگ ها آن ها را به دو دسته تقسیم می کنیم: رنگ های گرم و رنگ های سرد. رنگ های گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی باعث ایجاد احساساتی چون آسایش و خصومت و عصبانیت می شود. رنگ های سرد مثل سبز، آبی و بنفش احساس آرامش و به همان اندازه احساس غم و ناراحتی ایجاد می کند.

همچنین رنگ ها می توانند در تصمیماتی که در طول روز می گیریم تاثیرگذار باشند.

هر رنگی به نوعی خاص روی عواطف و احساسات ما اثر می گذارد. اگر با استراتژی درستی از رنگ ها استفاده کنیم، می توانیم کاربران و مشتریانمان را وادار کنیم آنگونه که ما می خواهیم درباره کار ما و فعالیت های ما برداشت کنند.

حال بیایید اثرات و ویژگی های رنگ های مختلف را مرور کنیم:

رنگ آبی:

  • ثبات و پایداری
  • هماهنگی
  • صلح
  • آرامش
  • اعتماد

رنگ قرمز:

  • هیجان
  • شور و عشق
  • خطر
  • انرژی
  • فعالیت

رنگ زرد:

  • شادی
  • مثبت بودن
  • خوش بینی
  • تابستان
  • اخطار

رنگ سبز:

  • رشد
  • باروری
  • سلامتی
  • سخاوتمندی
  • رشک و غبطه

رنگ نارنجی:

  • خلاقیت
  • ماجراجویی
  • اشتیاق
  • موفقیت
  • تعادل

رنگ سفید و مشکی:

  • رازآلود
  • قدرت
  • ظرافت
  • پیچیدگی
  • ناراحتی و عصبانیت

 

البته ناگفته نماند که در فرهنگ های مختلف تفسیر، معنی و درک رنگ ها متفاوت است.

  • 591