محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

UI و UX چیست و چه تاثیری در سایت ما دارد؟

UI و UX چیست و چه تاثیری در سایت ما دارد؟

UI وظیفه طراحی را دارد و UX  باید با توجه به ظاهر یک تجربه کاربری خوب طراحی کند تا کاربر به راحتی از محصول استفاده کرده و او را به سمت هدف سایت یا برنامه هدایت کند.

با این که UX و UI دو مفهوم متفاوت دارند اما مکمل هم هستند و بدون وجود یکی از آن ها کار ناقص انجام می شود.
به عنوان مثال متخصص UI  منو را طراحی می کند و متخصص UX  باید منو را در جایگاه مناسبی در صفحه قرار دهد تا کاربر به راحتی ان را ببیند و از آن استفاده کند. متخصص UI نحوه نمایش محصولات و سبد خرید را طراحی می کند و متخصص UX اطمینان حاصل می کند که کاربر به راحتی توانایی خرید یا جستجوی محصولات را در سایت داشته باشد. این گونه هم کاربر به هدف خود می رسد هم ما.

 

UIچیست؟

UI مخففUser Interface  به معنای رابط کاربری است. اگر محصول، سایت یا اپلیکیشن ما ظاهر جذابی نداشته باشد کاربر تمایلی برای استفاده از ان ندارد.
متخصص UI وظیفه طراحی ظاهر را برعهده دارد و باید هربخش از محصول یا سایت را به گونه طراحی کند که جذابیت بصری داشته باشد. مانند: رنگ صفحه، هماهنگی رنگ دکمه با صفحه، استفاده از فونت های جذاب و....
یکی از نکات مهم در طراحی رابط کاربری ساده بودن است. در طراحی UI نباید از المان های پیچیده استفاده شود و تا حد نیاز ساده و قابل فهم باشد تا مخاطب ارتباط بهتری با محصول یا سایت برقرار کند. همچنین از رنگ های مناسب نسبت به علایق و گرایش کاربران استفاده شود.
به عنوان مثال یک سایت فروش اسباب بازی باید طراحی نسبتا کودکانه ای داشته باشد و از رنگ بندی های شاد و روشن مثل صورتی، ابی، سفید استفاده شود.
فونت و نوع قلم سایت اهمیت زیادی دارد، اگر کاربر نتواند به راحتی مطالب سایت را مطالعه کند و با انها ارتباط برقرار کند دیگر تمایلی برای استفاده و ماندن در سایت ندارد.

طراحی ظاهر سایت بسیار برای مخاطب مهم است مانند رنگ صفحه، اگر رنگ صفحه سایت بیش از حد روشن باشد باعث ناراحتی چشم می شود و باعث خارج شدن کاربر از سایت می شود. یا اگر از فونت خوبی در سایت استفاده نشود متن ها به خوبی خوانده نمی شوند و این هم تاثیر بدی خواهد داشت.

 

مراحل طراحی UI

  • تحلیل پروژه و شناسایی کاربران و نیاز انها
  • طراحی اولیه و نمایش ان به مشتری
  • ایجاد تغییرات جدید طبق خواسته مخاطب
  • تحلیل ساخت ظاهر، اندازه، رنگ محصول
  • تکمیل ظاهر برنامه یا سایت و تحویل

 

 

UX چیست؟

UX مخفف User Experience به معنای تجربه کاربری می باشد. وظیفه UX اسان کردن استفاده از محصول، سایت یا اپلیکیشن است. 
درواقع ظاهر قدم اول برای جذب مخاطب است ولی ظاهر به تنهایی کافی نیست. ما باید محصولی طراحی کنیم که استفاده از ان راحت بوده و برای کاربر چالش برانگیز نباشد. وظیفه دیگر UX هدایت کاربر است، یعنی باید کاربر را به سمت هدف سایت هدایت کرد.
اگر سایت فروشگاهی است، باید متخصص UX  طوری سایت را مدیریت کند که کاربر به سمت خرید محصول هدایت شود.
متخصص UX باید کاربران سایت را مورد برسی قرار دهد تا نسبت به علایق و گرایش کاربران بهترین تجربه کاربری را طراحی کند.

یکی دیگر از وظایف متخصص UX ایجاد بستر برای دسترسی آسان به داده های سایت است. کاربر باید به راحتی اطلاعاتی که می خواهد در سایت پیدا کند که این امر با استفاده از برچسب ها، لینک ها، تگ ها و... انجام می شود.

امروزه مردم به دنبال انجام شدن سریع کار هایشان در کمترین و اسان ترین روش ممکن هستند. UX راحتی استفاده از سایت را برای کاربر فراهم می کند تا کاربر به راحتی در سایت جستجو کند و محصول یا مطلبی که می خواهد را پیدا کند.

 

وظایف تجربه کاربری UX

  • شناخت کامل مخاطبان، سن، علاقه، حوزه کاری و....
  • طراحی مسیر کاربران برای رسیدن به هدف سایت
  • طراحی و کامل کردن UI.
  • تست و برسی بخش های مختلف سایت

 

 

اهمیت UX و UI در سایت

UI اهمیت زیادی در سایت دارد زیرا اگر طراحی سایت به خوبی انجام شود کاربران می توانند تمام خدمات و محصولاتی که ارائه می دهیم را مشاهده کنند.
همچنین باید رابط کاربری سایت جذاب باشد تا کاربر از ظاهر سایت خسته نشود و در سایت بماند. باید طراحی سایت طوری انجام شود که مخاطب را برای خرید تشویق کند.

 

کمک به سئو سایت

UX و UI بسیار در سئو سایت تاثیر دارند اما چگونه؟ تمامی شرکت های دنیا سعی دارند که سایت فروشگاهی یا شرکتی خود را در نتایج اول گوگل قرار دهند یکی از اصلی ترین شرایط برای بهبود رتبه سایت رضایت مخاطب از سایت است.
اگر سایت تجربه کاربری خوبی داشته باشد طبیعتا مخاطب از سایت رضایت بیشتری خواهد داشت که این امر باعث ماندن زیاد در سایت و افزایش بازدید سایت می شود که این بسیار در رتبه سایت تاثیر دارد.

 

برای اینکه شما توجه مخاطب را به سایت یا محصول خود جلب کنید باید روی UI و UX سایت یا محصول خود کار زیادی انجام دهید. صرفا داشتن ظاهر جذاب و یا ساده بودن و استفاده آسان از محصول به تنهایی ضامن موفقیت شما نیست. UI  و UX مکمل یکدیگر هستند. پس باید روی هر دوی انها کار کرد تا به نتیجه دلخواه رسید.

نظرات (0)

    ثبت نظر