لوگو یا علامت تجاری، یک تصویر یا عبارت مختصر برای نمایش نام و نشان شرکت، مؤسسه یا برند است که به طور ویژه ای طراحی می شود.
لوگو یا آرم باید به آسانی به خاطر سپرده شود و در تمام محصولات و خدمات شرکت به کار رود تا بتواند به عنوان نشان شناسایی شرکت مشخص شود.
به طور کلی لوگو باید جذاب، مناسب با فعالیت های شرکت و بدون تغییر در طول زمان باقی مانده باشد.
برای سفارش لوگوی کسب و کار نوپای خود می توانید، ازطریق راه های ارتباطی ما با کارشناسان طراحی لوگوی زام دیزاین در ارتباط باشید.
لوگو یا نشانه گرافیکی یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار برای تصویر شرکت است؛ زیرا در تبلیغات، بسته بندی، پوسترها، وب سایت، فروشگاه آنلاین و غیره به کار می رود.
با ایجاد یک لوگوی با کیفیت، خاص و منحصر به فرد، می توان تأثیر مثبتی را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنید؛ پس لوگو یا نماد باید بتواند حیطه کاری و مزایای شرکت یا برندتان را به خوبی به تصویر بکشد.
در نهایت، نباید تاثیر لوگو در بازاریابی دسته کم گرفته شود؛ زیرا یکی از نشانه های شناسایی بسیار مهم برای شرکت یا برند است که در ترغیب مشتریان به خرید محصولات و یا استفاده از خدمات تاثیر دارد. پس بدیهی است که تولید یک لوگوی با کیفیت می تواند یک عامل مهم در توسعه تجاری و افزایش فروش برند و یا شرکت باشد.
دلایل اهمیت داشتن یک لوگوی خوب:
لوگو به عنوان یک نماد شناسایی، بسیاری از مزایا و اهداف شرکت را نشان می دهد؛ پس داشتن یک لوگو با کیفیت می تواند در جذب مخاطبان بیشتر که نیازمند داشتن هویت بصری مناسب است، تاثیر گزار باشد.
همچنین لوگویا نماد ، باعث افزایش اعتبار شرکت می شود؛ زیرا توجه مشتریان و همکاران را به شرکت بیشتر می کند.
انواع سبکهای لوگو:
به طور کلی معمولا لوگو ها شامل یکی یا چند مورد از سبک های زیر می شوند:
تصویری:
شامل یک تصویر یا نماد خلاقانه مرتبط با حیطه کاری کسب و کار به عنوان نماد شرکت است.
تایپی:
شامل ترکیبی از حروف و اعداد است که به طور خاصی با توجه به نوع برند و یا کسب و کار با زویای خاصی طراحی می شود.
علمی:
یک تصویر علمی و با معنا، به عنوان نشان شناسایی شرکت، استفاده می شود.
رنگی:
در این نوع نماد ها معمولا از یک یا چند نوع ترکیب رنگی استفاده می شود که رنگ های به کمار رفته در آن می توانند باهم مکل و یا متضاد باشند. معمولا این نوع لوگو ها شامل دو رنگ هستند .
ساختاری:
این لوگوها شامل شکل های ساختاری و شاخص شرکت می باشد.
فونت و رنگ:
این لوگوها شامل نوشته ای با فونت و رنگ مخصوص می باشد.
هر کدام از این سبک ها بر اساس نوع خدمات دهی شرکت مورد نظر ، انتخاب می شوند. گاهی اوقات لوگو شرکت ها در صورت نیاز تغییر می کنند تا با تغییرات سازمانی و یا خدمات جدید شرکت به خوبی مطابقت داشته باشند.
ویژگیهای یک لوگو خوب و موفق:
ساده و خلاقانه:
لوگو یا نشان باید ساده باشد تا به راحتی درک شود، همچنین باید نوآورانه و خلاقانه باشد تا باعث تمایز آن از سایر رقبا شود.
مرتبط با تجارت:
لوگو باید مرتبط با تجارت شما باشد تا در یک نگاه بتوانند متوجه نوع کسب و کار شما شوند.
ثابت و پایدار:
لوگو باید در طول زمان ثابت باشد تا نام تجاری شما شناخته شود.
رنگ مناسب:
لوگو باید با رنگ های مناسب و زیبا با توجه به نوع کسب و کار طراحی شود تا توجه مشتریان را به خود جلب کند.مثلا برای لوگوی یک رستوران معمولا از رنگ های استها آور تر استفاده می شود. درحالی که برای لوگوی لوگوی کسب و کارهایی که مرتبط با کودکان هستند مثلا مهد کودک ها از رنگ های جیغ، شاد و روشن تر استفاده می شود.
قابل تلفظ:
لوگو باید قابل تلفظ باشد تا آن را به آسانی یاد بگیرند و بگویند.
بدون مقیاس و پس زمینه:
لوگو باید بدون مقیاس و رنگ پس زمینه باشد تا در تمامی سایزها و در تمامی کاربرد ها قابل استفاده باشد.
قبل از طراحی لوگو به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
زمان طراحی لوگو، باید به بعضی از نکات زیر توجه کرد:
محصول یا خدمات:
باید درک کاملی از محصول یا خدمات شرکت داشته باشید تا بتوانید یک لوگوی مناسب طراحی کنید.
بررسی رقبا:
قبل از طراحی لوگو سعی کنید لوگوی رقبای خود را بررسی کنید تا بتوانید لوگویی شبیه اما متفاوت و خاص طراحی کنید.
مخاطب:
قبل از طراحی لوگو باید تصور مخاطب درباره لوگو را درک کنید و حدس بزنید و یا پیش از استفاده نهایی از آن، لوگو را به چندین نفر مراجعه کننده به صورت رندمی نشان دهید و نظرات آنها را درباره تصویر طراحی شده جویا شوید. در این صورت می توانید بهترین لوگو را طراحی کنید. سعی کنید لوگویی که طراحی می کنید متمایز به باشد و طوری نباشد که مخاطب شما با دیدن آن به یاد برند دیگری بیوفتد.
هویت بصری و ست اداری:
لوگو باید قابل نمایش و یا چاپ در نمایشگر ها و سطوح مختلف باشد؛ به عنوان مثال، بر روی کارت ویزیت، پوستر، آگهی تبلیغاتی، ست اداری وبسایت و … بهتر است لوگوی طراحی شده با هویت بصری و رنگ سازمانی کسب و کار همخوانی داشته باشد.
سبک:
باید سبک طراحی با حوزه کاری یا تجاری شرکت سازگار باشد.
برند:
باید برای ساخت تصور برند مناسب از روشهای مختلف به عنوان مثال، تصویر، رنگ، فونت و غیره استفاده کرد.
قابلیت نمایش:
باید بدانید که لوگو باید با روشهای مختلف نمایش داده شود. مثل حالت افقی و عمودی، نمایش به رنگ خاکستری.
آخرین نکته در طراحی لوگو کاربردی بودن آن است. زیرا باید با شخصیت و رویاهای کمپانی شما سازگار باشد و برای بینندگان آشنا باشد. لوگو باید به صورت کاملا شخصی،خیره کننده، خلاقانه و منحصر به فرد باشد.
در نهایت، لوگو یا نماد به عنوان نمایانگر شخصیت و هدف کمپانی شما در نظر گرفته می شود؛ پس لازم است که در طراحی آن توجه و وسواس زیادی به خرج دهید.
بهترین ترکیب رنگ برای طراحی یک لوگو چیست؟
بهترین ترکیب رنگی برای یک لوگو یا سمبل بستگی به خلاقیت طراح و شخصیت کمپانی شما دارد؛ اما عموما، یک ترکیب رنگی شناخته شده تر کم و بیش به عنوان یک گزینه خوب شناخته می شود.
به عنوان مثال، ترکیب رنگ های سیاه، سفید و طلایی به عنوان یک گزینه با اعتبار خوب شناخته می شود.
ترکیب رنگی انتخاب شده باید با شخصیت کمپانی شما و هدف کمپانی شما سازگار باشد.
به طور مثال، اگر کسب وکار شما عمدتا برای مخاطبان بزرگسال است، بهتر است که از رنگهای شاداب و جیغ کمتر استفاده کنید.
در نهایت، تصمیم درباره ترکیب رنگی باید با توجه به بازار اصلی، مشتریان هدف، رنگ و سبک لوگوی رقبا و هدف کمپانی و برند شما باشد
توصیه می شود که برای طراحی یک لوگوی مناسب با کارشناسان تیم طراحی زام دیزاین در ارتباط باشید .
برای ثبت سفارش لوگو باید چه سوالاتی از مشتری پرسید؟
- هنگام ثبت سفارش، می توان با پرسیدن برخی از سوالات زیر از مشتری های خود درک بهتری از نیاز ها و اهدافشان داشته باشید.
- شعار و یا معنای برند شما چیست؟
- شما برای برند خود چه نوع فروشگاه یا خدماتی دارید؟
- در کدام صنعت کار می کنید و با چه افرادی در ارتباط هستید؟از نظر تحصیلات،شغل،جنسیت و …)
- تفاوت برند شما با سایر برندهای مشابه در چیست؟
- به نظر شما کدام رنگ ها و سبک ها برای بازاریابی برند شما بهتر است؟(سبک لوگوی کدام برند را میپسندی یا با کسب و کار شما همخوانی دارد؟)
- آیا قبلا لوگویی داشته اید؟ اگر داشته اید دلیلتان برای طراحی مجدد چیست؟
- آیا تمایل به استفاده از نماد یا اشکال خاصی در لوگوی خود دارید؟ مثلا دایره و …
این سوالات پایه برای درک بهتر نیاز ها و اهداف مشتری خود می باشد.