محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تولید محتوا،‌ بایدها و نبایدها

تولید محتوا،‌ بایدها و نبایدها

محتوا فقط به مقالات به صورت متنی گفته نمی شود. درواقع به هر چیزی مانند صوت، تصویر، نوشته و... که پیامی به مخاطب منتقل کند محتوا می گویند.

یک فروشنده برای ارتباط با مشتری و بالا بردن فروش کالای خود باید از محتوای با کیفیت استفاده کند. اگر کسی نتواند محتوایی با کیفیت برای مخاطب خود تولید کند، هیچ جایی در کسب و کار آنلاین نخواهد داشت.

با محتوا می توان فردی را خوشحال یا ناراحت کرد، می توان هدف یک شخص را تغییر داد، می توان یک سبک زندگی را تغییر داد.
به گفته بیل گیتس رییس شرکت مایکروسافت، محتوا پادشاه است. محتوا قدرتمند ترین و اصلی ترین روش برای موفقیت یک کسب و کار یا هر کار دیگری است.
در سایت های فروشگاهی 61 درصد خرید ها نتیجه مطالعه مقاله ها توسط مشتری است.

 

مهارت های مورد نیاز برای تولید محتوا

 

تولید محتوا روش ها، راه کارها و قوانین خودش را دارد که باید با انها اشنایی داشته باشد. از جمله این مهارت ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

 

توانایی در نگارش

یک تولید کننده محتوا باید به دستورات نگارشی اشنا باشد و یک محتوای استاندارد با قوانین نگارشی مانند: علائم نگارشی و مقدمه، بدنه و نتیجه تولید کند.
یک تولید کننده محتوا نباید زیاد از کلمات تکراری استفاده کند، باید دامنه لغات خودرا بالا ببرد تا مطلب برای مخاطب خسته کننده نباشد.
مهم ترین کاری که باید یک تولید کننده محتوا در نظر بگیرد، درک راحت مطلب برای مخاطب است. تولید کننده محتوا باید مخاطب های خود را بشناسد و بر اساس شخصیت و علایق انها محتوا تولید کند تا سوالاتی که مخاطب در جست و جوی پاسخ انهاست به سادگی پیدا کند و به هدفی که داشته برسد.

 

سیستم های مدیریت محتوا

همه سایت ها می خواهند جزء نتایج اول گوگل باشند ولی برای رسیدن به جایگاه برتر گوگل باید محتوای با کیفیتی برای سایت تولید کرد.
با تولید محتوای با کیفیت ترافیک سایت افزایش پیدا می کند و این برای سئو سایت بسیار اهمیت دارد.
یکی بعضی از سایت ها برای طراحی به جای کد نویسی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنند، معروف ترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است. وردپرس با ابزارهای بسیار زیادی که در اختیار تولیدگنندگان محتوا قرار می دهد، همواره انتخاب اول آنان برای این کار به شمار می آید.

 

تولید محتوا چند رسانه ای

برای تولید محتوای کامل و با کیفیت نباید فقط از نوشتن متن استفاده کرد. یک محتوای خوب باید کامل باشد. در تولید محتوا مخصوصا در سایت باید از تصاویر، ویدیوها، فایل های صوتی و... استفاده کرد.
باید در نظر داشته باشید که ویدیو ها و تصاویری که در محتوا استفاده می کنید، کاملا جدید و یونیک باشند و خودتان انها را طراحی کرده باشید. نباید در محتوایی که تولید می کنید کوچک ترین چیزی کپی باشد مگر انکه مجبور باشید.

 

صمیمیت و سادگی

نباید فراموش کرد که هدف محتوا ارتباط برقرار کردن با مخاطب است. برای ارتباط قوی بهتر است کمی صمیمی با مخاطب صحبت کرد. همچنین باید مطلب قابل فهم باشد و مخاطب به راحتی آن را درک کند.
اگر مطالب شما بیش از حد گنگ باشد مخاطب سایت را ترک می کند. پس مخاطب را یک شخصی که از قبل اطلاعاتی راجع به موضوع دارد در نظر نگیرید. خیلی از کلمات تخصصی استفاده نکنید. یا اگر مجبور به استفاده کلمات تخصصی شدید درباره انها توضیح دهید. در نظر داشته باشد باید محتوایی تولید کرد که هرکسی توانایی استفاده و درک آن را داشته باشد.

 

شروع قدرتمند

نباید فقط روی بدنه تمرکز کرد. اگر مقدمه محتوا ضعیف باشد، مخاطب بعد از خواندن مقدمه کل مطلب را ضعیف برداشت می کند و برعکس، اگر  مقدمه قدرتمندی بنویسید، مخاطب متوجه ارزش ان محتوا می شود.

 

اپدیت کردن محتوا

خیلی از افراد بعد از تولید محتوا آن را رها می کنند، درحالی که این کار کاملا اشتباه است. گوگل محتوایی را در صدر قرار می دهد که همیشه به روز باشد و مطالب جدید به مخاطبان خود ارائه دهد. تنها زمانی شما باید دست از کار بکشید که واقعا مطلبی جدید وجود نداشته باشد.

 

مراحل تولید محتوا

تولید محتوا 3 مرحله کلی دارد.

  • تحقیق در باره موضوع: قبل از تولید محتوا باید درباره موضوع و کلمه کلیدی تحقیق کرد. بهتر است سایت های برتر را برسی کرد تا بهتر در باره مخاطبان موضوع اشنایی پیدا کرد و محتوایی کامل و مناسب با مخاطبان تولید کرد.
  • تولید محتوا: بعد از تحقیق باید شروع به تولید محتوا در سایت کنیم. ولی هرگز نباید مطالب دیگر سایت ها را کپی کرد. بلکه باید با استفاده از اموخته های خود یک مطلب جدید و یونیک تولید و منتشر کنیم.
  • بازار یابی محتوا: بعد از تولید محتوا باید آن را به دیگران معرفی کنیم. اول از همه با قرار دادن ادرس صفحه سایت در سرچ کنسول به گوگل خبر می دهیم که یک محتوای جدید تولید کرده ایم تا گوگل متوجه وجود محتوا شود و آن را برسی کند. برای معرفی محتوا خود به مردم می توان از روش های گوناگونی استفاده کرد که در مقاله سئو به انها اشاره کرده ایم.

 

چگالی کلمات کلیدی

گوگل برای اینکه متوجه شود سایت را در چه کلمه ای به کاربر نمایش دهد باید متوجه موضوع مقاله شود.
برای اینکه گوگل متوجه شود موضوع سایت درباره چیست باید کلماتی که به موضوع ما ربط دارند را در مقاله به تعداد مشخصی استفاده کرد. با استفاده به اندازه از این کلمات، گوگل متوجه می شود که مقاله درباره چه موضوعی است.
همچنین تعداد کل کلمات در سایت نباید کمتر از 300 کلمه باشد. البته مقاله هایی که 300 کلمه دارند هم در گوگل به جایگاه خوبی نمی رسند و به دلیل کم بودن کلمات، گوگل ان مقاله را یک مقاله کامل و جامع در نظر نمی گیرد. بهتر است تعداد کلمات مقاله بالای 1000 تا باشد.

تعداد استفاده از کلمات کلیدی بستگی به تعداد کلمات دارد. حداقل استفاده از کلمات کلیدی به این شکل است:

  • یکبار در عنوان اصلی مقاله
  • یکبار در صد کلمه اول
  • در تگ های H2
  • استفاده در دیگر تگ های هدینگ
  • یکبار در صد کلمه اخر

 

تگ های هدینگ

در یک مقاله استاندارد حتما باید از تگ های هدینگ H1، H2...H6 استفاده شود. در مقاله فقط باید یکبار از تگ H1 استفاده شود و دیگر تگ ها بسته به موضوع شما ممکن است تعدادشان متغیر باشد.
سایز تگ H1 از همه بزرگ تر است و معمولا برای تیتر مقاله استفاده می شود و دیگر تگ ها به نوبت کوچک تر می شوند و  زیر مجموعه هستند. تگ H6 کوچک ترین تگ است.

 

استراتژی محتوا

تولید محتوا فقط نوشتن و استفاده از ویدئو و پادکست نیست. تولید محتوا برای فروش بیشتر بازاریابی و توسعه کسب و کار است، پس نباید به این سادگی از ان گذر کرد.
باید هدف سایت و کسب و کار خود را تعیین کرد و مخاطبان خود را شناخت. در استراتژی محتوا باید این سوالات را از خود پرسید و به انها پاسخ داد:
    • چه کسانی محتوا را می خوانند؟
    • هدف از تولید محتوا چیست؟
    • ویژگی هایی که محتوا را نسبت به رقیبان متمایز می کند چیست؟
    • این محتوا قرار است چه نیازی از مخاطب را رفع کند؟
    • از چه پلتفرمی محتوا را منتشر می کنید؟
    • از چه ابزاری برای تولید محتوا استفاده می کنید( فتوشاپ، پریمیر،....)؟
    • محتوا تولید شده طولانی باشد یا کوتاه؟

 

ایده برای تولید محتوا

یکی از مشکلات خیلی از تولید کننده های محتوا نداشتن ایده است. قبل از تولید محتوا باید دانست که اصلا باید درباره چه چیزی محتوا تولید کرد و هدف از تولید محتوا چیست.
برای رفع این مشکل ما چند راه کار به شما پیشنهاد می دهیم:
    • جلسه طوفان فکری
    • تحقیق کلمات کلیدی
    • مطالعه گوگل ترندز و انتخاب موضوعات پر طرفدار

 

کلام اخر

فرقی نمی کند که شما در چه حوزه ای مشغول به کار هستید شما فقط می توانید با تولید یک محتوای با کیفیت به موفقیت برسید و با خواندن این مقاله شما تقریبا نیمی از مسیر را طی کردید.

نظرات (0)

    ثبت نظر