محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آشنایی با زبان PHP و ویژگی های آن

آشنایی با زبان PHP و ویژگی های آن

PHP مخفف کلمه Hypertext pre-processer به معنای پیش پردازنده فرامتنی است. شاید با خود بگویید که مخفف این کلمه HPP است ولی اول از این زبان به عنوان Personal Home Page یاد شده است.
PHP یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که مشابه زبان C می باشد البته در اپدیت های جدید کمی مشابه زبان جاوا شده است و توانایی ساخت سایت های دینامیک (Dynamic) با این زبان امکان پذیر است.

راسموس لردورف Rasmus Lerdrof  در سال 1995 این زبان را ساخت و این روزها تقریبا پر استفاده ترین زبان در طراحی وب سایت هاست.

PHP یک زبان سمت سرور است، یعنی زمانی که کدنویسی انجام می شود نتیجه کار به طور مستقیم در مرورگر نمایش داده نمی شود و فقط روی سرور قابل اجراست. البته نیازی به سرور واقعی نیست و می توان با کمک نرم افزار های Wamp و Xampp محیط سرور را در سیستم شخصی  شبیه سازی کرد. این زبان برنامه نویسی برای ظاهر سایت کاربرد چندانی ندارد و بیشتر وظیفه دریافت اطلاعات از پایگاه داده (Data Base) و پردازش داده ها را دارد. همچنین کد های PHP به شکل ترجمه شده و به صورت کد های HTML نمایش داده می شوند.

 

مزایای زبان PHP

 

هر زبان  برنامه نویسی مزایا، معایب و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. در این بخش قصد داریم برخی از مزایای زبان PHP را مرور کنیم:

 

رایگان بودن زبان

 زبان PHP بر خلاف برخی از زبان ها برنامه نویسی مانند ads رایگان است و مشکلی برای استفاده از این زبان وجود ندارد و هرکسی می تواند از این زبان استفاده کند.

 

اپن سورس (Open Source)

یکی از ویژگی های بسیار خوب این زبان اپن سورس بودن آن است. Open Source به این معناست که تمام برنامه نویسان به سورس کد اصلی این زبان دسترسی دارند و می توانند این زبان را برای خود شخصی سازی کنند و ا=آن را ارتقا دهند. حتی گاهی می توان با استفاده از ویژگی یک زبان برنامه نویسی، زبانی جدید ساخت! مانند فیسبوک که زبان برنامه نویسی Hack را با این روش ایجاد کرد.

 

کاربردی بودن

پر استفاده ترین زبان در طراحی سایت PHP است. به گفته سایت رسمی PHP در ساله 2018 بیش از 240 میلیون سایت این زبان برای طراحی استفاده کرده اند. با این زبان سایت های بزرگ و معروفی مانند: فیسبوک، یاهو، ویکی پدیا ساخته شده اند. علاوه بر ان اکثر سیستم های تولید محتوا مانند: وردپرس، جوملا، دروپال با این زبان طراحی شده اند.

 

 

پشتیبانی از انواع پلتفرم ها  و وب سرور ها

یکی از ویژگی های PHP، که آن را نسبت به دیگر رقیبان متفاوت جلوه می دهد قابلیت Cross Platform است. این واژه به این معناست که زبان PHP با انواع پلتفرم ها مانند: ویندوز، لینوکس، گنو.... سازگازی دارد و دیگر اهمیت ندارد از چه پلتفرمی استفاده می شود و می توان در هر پلتفرمی از این زبان استفاده کرد. همچنین این زبان با اکثر وب سرور های معتبر مانند: اپاچی، nginx و iis سازگاری دارد. PHP از اکثر دیتابیس ها مانند: Mysql، SQ Lite، MongoDB و.... نیز پشتیبانی می کند.

 

فرصت شغلی

یکی از فاکتور های مهم برای انتخاب یک زبان  برنامه نویسی شرایط  بازار کار آن است، خوشبختانه زبان PHP بازار کار خوبی نه تنها در ایران بلکه در جهان دارد. تقریبا 70 درصد سایت های ایران با این زبان برنامه  نویسی طراحی شده اند، یکی از معروف ترین این سایت ها دیجی کالا است.

 

یادگیری اسان

یادگیری یک زبان معمولا کار سخت و طاقت فرسایی است. ولی PHP  حتی برای تازه کارها هم اسان خواهد بود. به دلیل کاربرد و محبوبیت این زبان پکیج ها، مقالات و فیلم های اموزشی فراوانی به زبان فارسی وجود دارد.

 

تفاوت صفحات دینامیک و استاتیک

در گذشته در طراحی سایت ها محدودیت های زیادی وجود داشت. یکی از این محدودیت ها استاتیک بودن صفحات بود. در طراحی صفحات استاتیک فقط از زبان های HTML و CSS استفاده می شد و به همین دلیل محتوای وب سایت تقریبا ثابت بود. همچنین وقتی که قرار بود در سایت تغییراتی اعمال شود می بایست برنامه نویس تغییرات را به صورت دستی با کدهای HTML و CSS اعمال می کرد.
اما با ارائه زبان هایی نظیر PHP و سایر زبان های مشابه، این مشکلات برطرف شد و به جای اینکه تغییرات را به صورت دستی در سایت وارد شود، می توان با کمک این زبان سایت را به پایگاه داده (Data Base) متصل کرد تا تغییرات به صورت اتوماتیک اعمال شود.

 

تفاوت زبان های مفسری (Interpreted) و کامپایلر (Compiler)

در اولین تفاوت می توان به نحوه ی اجرای کد ها پرداخت. در زبان های مفسری سورس کد (source Code) به صورت یکباره ترجمه نمی شود و ترجمه کدها به صورت خط به خط انجام خواهد شد و هربار که برنامه را اجرا می کنید این عملیات انجام می شود. ولی در زبان های کامپایلری کدها به طور کلی ترجمه می شوند و دیگر کدها را ترجمه نمی کند و از روی فایل انها را اجرا می کند.
به دلیل اینکه زبان های مفسری خط به خط ترجمه و مورد بررسی قرار می گیرند به راحتی در هر خط خطاها شناسایی می شوند و می توان خطاهارا رفع کرد. اما در روش کامپایلر باید وارد سورس کد برنامه شد و در انجا خطای کدها را رفع کرد که این کار نسبت به مفسری بسیار سخت تر است.
در زبان های مفسری به دلیل اینکه کدها خط به خط ها ترجمه می شوند مقدار زیادی از CPU و RAM اشغال می شود و طبیعتا سرعت کار کاهش پیدا می کند. اما در کامپایلر به یکباره کل کدها ترجمه می شود و به همین دلیل سبک تر و سریعتر از زبان های مفسر است.
یکی از تفاوت های مهم زبان های Interpreted و Compiler در قابل اجرا بودن کدها در سیستم های مختلف است.
در زبان های مفسری باید برای اجرای کد ها از نرم افزار مفسری Interpreted استفاده کرد، ولی در اجرای کدهای کامپایلر نیازی به نرافزار خاصی نیست و می توان به راحتی برنامه را اجرا کرد. زبان های کامپایلر فقط روی سیستمی که کدهایش ترجمه شده توانایی اجرا دارد و نمی توان روی یک سیستم جدید کد ها را اجرا کرد ولی زبان های مفسری با نصب نرم افزار مفسری Interpreted بر روی هر سیستمی قابل اجرا هستند.
از زبان های مفسری می توان PHP، Python، Ruby، Basic، Perl... نام برد و از زبان های کامپایلری می توان به C#، C++،Java... اشاره کرد.

 

برای یادگیری PHP از کجا شروع کنم؟

برای شروع به یادگیری PHP بهتر است به زبان های HTML و CSS تا حدی مسلط باشید تا درک این زبان برایتان راحت باشد و سریعتر بتوانید این زبان را یاد بگیرید.
برای شروع به کار با PHP باید حتما یک سرور داشته باشید و یا با نرم افزارهایی مانند Wamp، Xampp محیط را آماده کنید و کدنویسی را انجام دهید.

نظرات (0)

    ثبت نظر