محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

معرفی الگوریتم های گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

تمام سایت ها برای رسیدن به لینک اول در کلمات کلیدی مشخص رقابت می کنند و به دنبال کامل کردن سئو سایت هستند ولی برای سئو سایت باید ازقوانین خاصی پیروی کرد و اگر سایتی از این قوانین پیروی نکند جریمه می شود!
در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که گوگل چگونه سایت ها را بررسی می کند و متوجه می شود که یک سایت قوانین آن را نقض کرده است؟
پس با ما در زام دیزاین همراه باشید.
به طور کلی گوگل از الگوریتم های خود استفاده می کند که در ادامه نحوه عملکرد هریک از الگوریتم ها را توضیح داده ایم.
با خواندن این مقاله با ویژگی الگوریتم های گوگل آشنا می شوید و می توانید به بهترین روش ممکن سایت خود را سئو کنید اگر اطلاعاتی درباره سئو و راه کارهای سئو ندارید مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.


الگوریتم گوگل چیست؟

شاید با شنیدن واژه الگوریتم تصور کنید که قرار است درباره فرایندی مرحله مرحله در مورد مسائل ریاضی یا کد های کامپیوتر صحبت کنیم ولی اینگونه نیست! 
الگوریتم های گوگل سیستم های بسیار پیچیده ای هستند که وظیفه بررسی سایت ها را برعهده دارند.
 الگوریتم ها به صورت مستقیم وارد سایت ها نمی شوند بلکه ربات های گوگلکه اصطلاحا به این ربات ها خزنده های گوگل می گویند وارد سایت ها می شوند و تمام محتویات سایت لینک های داخلی، لینک های خارجی، URL، مقاله ها و دیگر محتویات سایت را در حافظه خود ذخیره می کنند و تحویل الگوریتم ها می دهند؛  هرکدام از الگوریتم های گوگل وظیفه بررسی بخش خاصی از سایت را دارند به عنوان مثال الگوریتم پنگوئن وظیفه دارد که لینک های اسپم را شناسایی کند و بعد از بررسی رتبه سایت ارتقا و یا کاهش پیدا می کند؛ حتی ممکن است سایت پنالتی شود یعنی به کاربران نمایش داده نشود؛ پس اگر می خواهید از چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید بهتر است با انواع الگوریتم ها و وظیف آنها آشنا شوید.


انواع الگوریتم های گوگل:

گوگل الگوریتم های زیادی برای بررسی سایت ها دارد. هرکدام معیار خاص خودش را برای رتبه دهی به سایت ها دارند که در ادامه مهم ترین الگوریتم های گوگل را نام برده ایم.

  • الگوریتم پیج رنک
  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم سندباکس
  • الگوریتم برت
  • الگوریتم رقص
  • الگوریتم MUM

باغ وحش گوگل Google Zoo چیست؟

همانطور که گفته شد گوگل الگوریتم های مختلفی دارد. بعضی از این الگوریتم ها از جایگاه خاصی بین دیگر الگوریتم ها برخوردار هستند و وظایف مهم تری را برعهده دارند. شرکت گوگل برخی از الگوریتم های خود را تحت عنوان باغ وحش گوگل معرفی کرده است. که در ادامه آنها را نام برده ایم.

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم کبوتر

این الگوریتم ها جزء مهم ترین الگوریتم های گوگل هستند البته الگوریتم های دیگر نیز در باغ وحش گوگل وجود دارند ولی ما مهم ترین آنها را معرفی کرده ایم در ادامه دیگر الگوریتم هارا توضیح داده ایم.


الگوریتم پیج رنک Google Page Rank Algorithm 

این الگوریتم در ابتدا وظیفه داشت تا لینک های صفحات سایت را بررسی کند و نسبت به تعداد لینک ها به سایت رتبه دهد و تعداد لینک های بیشتر باعث ارتقا رتبه سایت می شد. در اپدیت های اخیر گوگل این الگوریتم نه تنها تعداد لینک ها را ملاک قرار نمی دهد بلکه لینک های انبوه و پولی را نیز شناسایی می کند و سایت هایی را که چنین عملی مرتکب شده اند را جریمه می کند.


الگوریتم پاندا Panda Algorithm

الگوریتم  پاندا جزء اولین الگوریتم های گوگل است که در سال 2011 طراحی شد و به دلیل اهمیت زیادش جزء الگوریتم های هسته قرار دارد. ای الگوریتم به طور بی وقفه درحال بررسی سایت ها است. وظیفه اصلی پاندا بررسی محتوای سایت ها می باشد. الگوریتم پاندا معمولا سایت هایی که محتوا ها را کپی می کنند پنالتی می کند.
در گذشته این الگوریتم به خوبی توسعه داده نشده بود و افراد به راحتی با کپی مطالب از روی سایت های معبتر کپی می کردند. و سئوی سایت خود را بهبود می بخشیدند. اما با اپدیت های متعدد الگوریتم پاندا، حتی با کوچک ترین کپی مطالب در سایت خود جریمه می شوید.
همچنین پاندا محتواهای بی کیفیت، با حجم کم، دارای کلمات کلیدی یا لینک های بیشتر از حد مجاز را به کاربران نمایش نمی دهد.


الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird Algorithm

مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم هایی است که باعث کاملتر شدن گوگل شد.
با ارائه این الگوریتم توسط گوگل،اهمیت تراکم کلمات کلیدی در متن کمتر شد؛ زیرا این الگوریتم بیشتر بر روی کلمات مترادف و مرتبط با کلمه کلیدی مترکز است.
 درواقع استفاده از کلمات مترادف و تخصصی در سایت به گوگل این مفهوم را می رساند که نویسنده مقاله اطلاعات کاملی درباره موضوع داشته است و محتوای کامل و جامعی را برای کاربران تولید کرده که در نهایت باعث ارتقا رتبه سایت می شود.
 یکی دیگر از ویژگی های مرغ مگس خوار توجه به کل کلمات است و یک کلمه را حرف به حرف ترجمه نمی کند بلکه به صورت کلی این عمل را انجام می دهد.
بدین ترتیب زمانی که کلمه ای را جست و جو می کنید دارای غلط املایی باشد، نتایجی که نمایش داده می شوند مرتبط با جست و جوی شما هستند.
یکی از دلایل طراحی مرغ مگس خوار سرچ صوتی است. 
بدیهی است که تکنولوژی به دنبال آسان کردن فعالیت های انسان است و سرچ صوتی یکی از این روش ها برای جست و جوی راحت تر مطالب دلخواه می باشد.


الگوریتم پنگوئن Penguin Algorithm

یکی از مواردی که باعث می شد جزء سایت های برتر قرار بگیرد دریافت بک لینک بود؛ بعضی از سایت ها با استفاده از روش سئو کلاه سیاه و پرداخت پول به سایت ها بک لینک دریافت می کردند. گوگل برای جلوگیری از این کار الگوریتم پنگوئن را طراحی کرد. این الگوریتم تمامی لینک های سایت را مورد بررسی قرار می دهد و اگر تشخیص دهد که لینک های سایت مخرب یا به صورت پولی لینک داده شده اند، آن سایت را جریمه می کند. از آنجایی که گوگل حساسیت زیادی بر روی این موضوع دارد، سایت را پنالتی می کند.


الگوریتم گورخر Zebra Algorithm

این الگوریتم به طور تخصصی برای سایت های فروشگاهی طراحی شده است.
در سایت های فروشگاهی ارائه خدمات مانند خدمات پس از فروش نماد های اعتماد، پشتیبانی و دیگر خدمات باید به نحوه احسنت به مشتری ارائه شوند و اگر این کار به درستی انجام نشود توسط الگوریتم گورخر جریمه می شود. 
اگر می خواهید یک سایت فروشگاهی طراحی کنید حتما مقاله طراحی سایت فروشگاهی در زام دیزاین را مطالعه کنید تا با ویژگی هایی که یک سایت فروشگاهی باید داشته باشد آشنا شوید.


الگوریتم کافئین Caffeine Algorithm

گوگل الگوریتم کافئین را در سال 2010 عرضه کرد.
این الگوریتم سایتی را جریمه نمی کند ولی می تواند رتبه های سایت را ارتقا دهد.
این الگوریتم به سایت هایی که مطالب خود را به روزرسانی می کنند امتیاز می دهد و رتبه سایت را افزایش می دهد یعنی درواقع یکی از فعالیت هایی که در ارتقای رتبه سایت اهمیت دارد آپدیت کردن مطالب سایت است.
با اپدیت کردن مطالب سایت گوگل متوجه می شود که شما درحال بروز رسانی و کامل کردن مطالب قبلی سایت هستید و به کاربران خود اهمیت می دهید؛ پس یک امتیاز مثبت از گوگل و الگوریتم کافئین دریافت می کنید.

 

 

الگوریتم کبوتر Pigeon Algorithm

وقتی دنبال یکتیم طراحی اختصاصی سایت در مشهد باشید؛ واژه طراحی سایت در مشهد را جست و جو می کنید و نتایج گوگل سایت های مربوط به طراحی سایت در مشهد را نمایش می دهد.
این کار را الگوریتم کبوتر انجام می دهد.
اگر می خواهید در نتایج جست و جو های منطقیه ای جزء برترین ها باشید باید لوکال سئو (Local seo)سایت را تقویت کنید.

الگوریتم موش کور Possum Algorithm

الگوریتم موش کور مانند کبوتر به جست و جوی های محلی کمک می کند.
؛ اماتفاوتش با الگوریتم کبوتر در رتبه دهی به سایت هاست.
الگوریتم موش کور به سایت هایی که توجه خود را روی لوکال سئو گذاشته اند رتبه می دهد.

الگوریتم رنک برین Rank Brain Algorithm

الگوریتم رنک برین در سال 2015 منتشر شد و به گفته گوگل جزء سه الگوریتم مهم در رتبه دهی به سایت ها است.
این الگوریتم می تواند کلماتی که معنای مشابه دارند را تشخیص دهد گوگل می تواند به کمک رنک برین مرتبط ترین نتایج را به کاربر نمایش می دهد، برای اینکه از رنک برین امتیاز مثبت دریافت کرد باید یک محتوای با کیفیت و قوی تولید کرد.

الگوریتم سند باکس Sandbox Algorithm

زمانی که یک سایت طراحی می شود و تولید محتوا می کند؛ هر چقدر هم که محتوای با کیفیتی داشته باشد مستقیما جزء نتایج گوگل قرار نمی گیرد.
معمولا بین 1 تا 4 ماه طول می کشد تا سایت شما بین نتایج گوگل نمایش داده شود!
این کار توسط الگوریتم سند باکس انجام می شود.
دلیل اینکار این است که هنوز اطمینانی نسبت به سایت ندارد و چون گوگل به کاربرانش بسیار اهمیت می دهد تا وقتی که سند باکس تشخیص ندهد که محتوا های سایت کیفیت لازم را دارند سایت را در بین نتایج گوگل نمایش نمی دهد.
بسیاری از افراد این الگوریتم را دوست ندارند؛ اما در واقع سند باکس به سایت ها فرصت تولید مطالب با کیفیت تر را می دهد.
بدیهی است کهاگر سند باکس نباشد ممکن است رتبه سایت به شدت افت کند و دیگر جایی برای جبران وجود نداشته باشد.

الگوریتم برت Bert Algorithm

برت جزء الگوریتم های جدید گوگل محسوب می شود که در سال 2018 منتشر شد و تقریبا مانند الگوریتم رنک برین عمل می کند و وظیفه تشخیص کلمات را داردبرت با توجه به اول و اخر کلمه معنای آن را متوجه می شود.


الگوریتم رقص گوگل Google Dance

بدیهی است که وقتی صفحات جدیدی در گوگل تشکیل می شوند در همان ابتدا جزء 10 لینک اول گوگل قرار ندارند؛ اما گاهی اوقات الگوریتم رقص این صفحات را در صفحه اول یا حتی لینک اول قرار می دهد تا میزان علاقه کاربران به این صفحات را بررسی کند!
درواقع رقص گوگل یک فرصت به صفحات جدید می دهد؛ البته این فرصت فقط مختص به صفحات جدید نیست بلکه رقص گوگلبه صفحات قدیمی تر نیز چنین فرصت هایی برای اثبات مقاله خود به گوکل را می دهد.

الگوریتم MUM

MUM مخفف کلمه Multitasking United Model Algorithm
است. این الگوریتم سال 2021 منتشر شد و برخلاف دیگر الگوریتم ها می تواند چندین کار را هم زمان انجام دهد.

کلام آخر

تمام این توضیحات درباره الگوریتم های گوگل فقط برای آشنایی شما با عملکرد آنها است؛ تا متوجه شوید که چه فاکتور هایی را باید در سئو سایتتان در نظر بگیرید.
گوگل تلاش می کند که مانند یک انسان به مقالات نگاه کند؛ بنابراین محتوای شما باید کاربرپسند و سئو شده(بهینه شده) باشد.
بدیهی است که اگر شما فقط از قوانین گوگل پیروی کنید و تمرکز خود را روی سئو داخلی، خارجی، لوکال سئو و یا کلمات کلیدی بگذارید؛ اما محتوایی خشک تولید کنید که کاربر پسند نباشد، زحمات شما بی فایده خواهد بود.
در تولید محتوا وبسایت خود حتما سلیقه کاربران را در نظر بگیرید
اگر می خواهید با ترفند ها و اطلاعات پایه درباره تولید محتوا آشنا شوید و یا برای تولید محتوای وبسایت خود نیاز به مشاوره دارید از طریق راه های ارتباطی ما با زام دیزاین در ارتباط باشید. 

نظرات (0)

    ثبت نظر