هویت بصری در واقع نشان دهنده وجه تمایز بین یک برند خاص و رقبای آن است و از مهم ترین عوامل برند سازی سازی است. به طور کلی در دنیای امروزه که برای هر برندی رقبای بسیاری وجود دارد باید برای برند خود هویتی ایجاد کنیم که باعث تمایز ما بین رقبا شود همانطور که هر فردی دارای ویژگی های ظاهری، اخلاقی و رفتاری منحصر به فرد خود است؛ هرچند که ممکن است برخی از آنها با دیگران و یا والدینش مشترک باشد.
گاه دیده می شود که به اشتباه تعریف مشترک بین برند، برندینگ و هویت بصری ارائه می شود. دقت داشته باشید هریک از موارد گفته شده تعریف خاصی دارند. برای مطالعه بیشتر درباره مفاهیم برند، برندینگ و هویت بصری با ما در زام دیزاین همراه باشید.
برند (Brand)
همان ارتباط احساسی است که میان مخاطب هدف و یک کسب و کار وجود دارد.مثلا مفاهیم احساسی ای مانند صداقت و راستگویی
برندینگ (Branding)
مجموعه فعالیت های بازاریابی(مانند شبکه های اجتماعی، فروش اینترنتی، مشاوره رایگان، طراحی لوگو جذاب، بسته بندی،خدمات پس از فروش و… ) به منظور توسعه و رشد برند در مقایسه با رقبا در بازار هدف را شامل می شود.
هویت برند (Brand Identity)
در واقع دربرگیرنده تمامی المان های برند است که یک برند به منظور ایجاد و تثبیت تصویر ذهنی و درک درست از برند در ذهن مشتریان و مخاطبان در نظر می گیرد. مانند تبلیغات
لازم به ذکر است که هویت برند محدود به هویت بصری برند نمی باشد و شامل تمام ارتباطات برند با مخاطبان خود است.
تعریف هویت بصری (Corporate Identity)
با توجه به آنچه که گفتیم هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص منحر به فرد است تا بتواند در ذهن مخاطبانش ماندگار شود .
از راه های معرفی کسب و کار و برند خود به مخاطبان از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و …است. پس می توان نتیجه گرفت که هویت بصری ابزاری است که می تواند برند را در ذهن کاربران ماندگار کند. زمانی که از انتقال مفاهیم و ماندگاری صحبت می کنیم، بدیهی است که منظورمان بسیار فراتر از طراحی چند عنصر گرافیکی است.
تفاوت لوگو و هویت بصری چیست؟
برخی از افراد متوجه تفاوت بین آنها نیستند و تصویر زیر به خوبی بیان گر مفهوم و تفاوت هر یک آنها است . به طور کلی طراحی لوگو، طراحی هویت بصری و نام تجاری یا برند تعاریف و نقش متفاوتی در کسب و کار شما دارند که در کنار هم هدف مشترک را دنبال می کنند.
مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست؟
بدیهی است که سلیقه مخاطبان هدف بسیار مهم تر از سلیقه شخصی طراح و یا صاحب کسب و کار است.
به عنوان مثال برای طراحی عناطری مانند لوگو و وبسایت یا بسته بندی محصولات مربوط به کودکان باید از عناصر هندسی ساده و رنگ های جیغ و ساده استفاده شود درحالی که برای طراحی وبسایت مربوط به تهیه قهوه و لوازم قهوه باید از پالت رنگی قهوه ای و اشکال هندسی پیچیده تری استفاده کرد.
طراحی لوگو چه تاثیری در هویت بصری دارد؟
طراحی لوگو برای یک کسب و کار را می توان یکی از تاثیرگذارترین راه های ثبت تصویر در ذهن مخاطب دانست.
لوگو یا آرم در واقع نمادی است که هر کسب و کاری را از سایر رقبایش متمایز می کند.
لوگو یا نماد می تواند یک تصویر،یا متن با فونت خاص و یا ترکیبی از هر دو باشد. به طور کلی لوگوی هر سازمان یا کسب و کاری باید منحصر به فرد و خاص باشد.
طراحان لوگو باور دارند که لوگوی یک سازمان باید در ساده ترین حالت ممکن باشد، تا به راحتی در یاد ها بماند و تشخیص داده شود همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش های مختلف یک کسب و کار یا سازمان را به نمایش بگذارد.
برای مطالعه بیشتر درباره انواع سبک های مختلف لوگو کلیک کنید.
مهمترین اقلام هویت بصری برند چیست؟
- لوگو
- لوازم التحریر (سربرگ + کارت ویزیت + پاکت و غیره)
- ابزارهای بازاریابی (بروشور، کتاب، وبسایت و غیره)
- محصولات و بسته بندی
- طراحی لباس هایی که توسط کارمندان پوشیده می شود
- طراحی داخلی و خارجی محیط کار
و به طور کلی هر چیزی که تصویری از یک کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد کند.
دلایل اهمیت هویت بصری:
- انتقال صحیح مفهاهیم به مخاطبان
- جلب اعتماد کاربران
- افزایش اعتبار، فروش یا درآمد
- افزایش وفاداری مخاطبان به برند
- بهبود تجربه کاربری (UX) را بهبود
که در نتیجه باعث شناخته شدن برند در بین سایر رقبا می شود.
با توجه به اینکه متوجه اهمیت بالای طراحی لوگو و هویت بصری در شناخته شدن برند شده اید، برای مشاوره بیشتر و ثبت سفارش طراحی هویت بصری میتوانید از طریق راه های ارتباطی ما با زام دیزاین در تماس باشید.