محبوب ترین ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خطای 404 چیست؟چه تاثیری در سایت دارد؟

خطای 404 چیست؟چه تاثیری در سایت دارد؟

قطعا تا بحال حداقل یکبار با خطای 404 مواجه شده اید و از این که چیزی را که در جست و جوی آن بوده اید؛ نیافته اید؛ ناراحت شده اید.
با ما در زام دیزاین همراه باشید تا علت نمایش خطای 404 را بررسی کنیم.
به طور کلی در صورتی ارور 404 به کاربر نمایش داده می شود که صفحه ای که کاربر در سایت جست و جو می کند وجود نداشته باشد؛ در چنین مواردی در واقع کاربر یک درخواست به سرور ارسال کرده و سرور به دلیل وجود نداشتن صفحه مورد نظر، خطای 404 را نمایش می دهد.
کد 404 به روبات های موتور جست و جو اطلاع می دهد که این صفحه را از لیست خود خارج کنند.
کدهای سرور HTTP response codes بین اعداد 100 تا 599 است که در این مقاله میخواهیم خطای 404 را توضیح می دهیم. 

دلیل وجود ارور 404 چیست؟

وجود صفحه 404 برای سایت بسیار با اهمیت است و نباید آن را ویژگی منفی ای در نظر گرفت. با وجود صفحه 404 کاربر بعد از مواجه شدن با این صفحه می تواند به صفحه نخست سایت یا نوار جست و جو برگردد. بدیهی است که اگر چنین صفحه ای وجود نداشته باشد راه برگشتی نیز وجود نخواهد داشت که در چنین شرایطی ناچارا مجبور به بستن سایت و یا مرورگر خواهیم بود.
همچنین با وجود کد 404 روبات های موتور های جست و جو متوجه می شوند که چنین صفحه دیگر وجود ندارد و آن صفحه را از لیست خود حذف می کنند.

علت نمایش خطای 404:

  •  تغییر URL.
  • تغییر سیستم مدیریت محتوا ( CMS).
  • اشتباه تایپی هنگام جست و جو.
  • پاک شدن صفحه بدون ریدایرکت شدن URL.
  • ارسال لینک های سایت های رقیب.

تاثیر ارور 404  بر سئو سایت:

معمولا ارور 404 مستقیما بر روی سئو سایت تاثیر نمی گذارد بلکه به صورت غیر مستقیم اثرات منفی روی سئو سایت خواهد داشت.
همانطور که گفتیم درصورت وجود خطای 404 روبات های موتور های جست و جو آن صفحه را از لیست خود حذف می کنند و این کار باعث می شود که آن صفحه از سایت ایندکس نشودپس به کاربران نمایش داده نمی شود.
بدیهی است که باید مراقب باشید که صفحه ای که بخش بیشتری از ترافیک سایت را تامین می کند با این ارور مواجه نشود؛ چون اگر این صفحه ایندکس نشود لینک های داخلی و خارجی و دیگر ویژگی های صفحه کاملا بی اعتبار خواهند شد. این موضوع روی سئو سایت تاثیر منفی خواهد داشت.
زمانی که صفحه ای با ارور 404 مواجه می شود لینک های داخلی که به این صفحه لینک داده شده تاثیر بدی روی کاربر می گذارد چون کاربر بعد از کلیک روی این لینک ها باخطای 404 مواجه می شود و این رضایت بخش نیست؛ به چنین لینک هایی لینک های شکسته می گویند.

انواع خطاهای 404:

 

  • Error 404
  • HTTP 404
  • Not Found 404
  • Error 404 Not Found
  • HTTP 404 Not Found
  • Page Not Found 404

ری دایرکت صفحه خطا 404 به صفحه اصلی:

بسیاری از سایت ها هستند که صفحه 404 را به صفحه اصلی سایت ری دایرکت کرده اند در حالی که این کار اساسا اشتباه است چون قوانین گوگل مخالف این کار است؛ اما چرا نباید چنین کاری کرد؟
اگر صفحه خطای 404 را به صفحه اصلی سایت ری دایرکت کنید روبات های گوگل این گونه برداشت می کنند که شما می خواهید بازدید صفحه اصلی سایت خود را با استفاده از راه کار های غیره مجاز یا اصطلاحا سئو کلاه سیاه افزایش دهید .
اگر اطلاعاتی درباره سئو ندارید مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.
باید در صفحه ارور 404 این امکان مراجعه کاربر به هرقسمت از سایت، وجود داشته باشد.

امنیت سایت با صفحه 404:

صفحات 404 فقط اثرات منفی برای سایت ندارند حتی در برخی مواردبه  امنیت سایت نیز کمک می کنند. در بعضی مواقع بد افزارها یا اشخاصی با ارسال درخواست های بسیار زیاد به سرور باعث به وجود آمدن خطا یا ارور 404 می شوند. 
زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد به احتمال زیاد شخص یا اشخاصی قصد هک  کردن اطلاعات سایت را دارند.
در چنین شرایطی شما می توانید IP شخصی را که حجم بسیار زیادی از درخواست  ها را به سمت سرور ارسال کرده ردیابی کنید و آن را بلاک کنید تا دیگر نتواند به سایت دسترسی داشته باشد.
اگر اطلاعاتی راجب به IP ندارید؛ مقاله IP چیست را مطالعه کنید.

چطور خطاهای 404 سایت خود را پیدا کنیم؟

ابزارهای بسیاری برای یافتن صفحات 404 وجود دارد که با کمک آنها می توان این صفحات را پیدا کرد ولی این ابزار ها تمام این صفحات را به ما نمایش نمی دهند.
اگر می خواهید آماری درباره خطاهای 404 سایت خود به دست آورید؛ می توانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.
برای استعلام خطا های 404 سایت خود در گوگل سرچ کنسول وارد بخش Coverage شوید؛ سپس گزینه Excluded را انتخاب کنید. 
در آنجا می توانید لیست ارور های 404 را مشاهده کنید.

طراحی صفحه خطای 404:

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد ظاهر صفحه 404 است.
هر سایتی برای صفحات 404 خود ظاهر منحصر به فردی دارد که طراحی ظاهر آن وظیفه متخصص UI است.
در واقع باید به نحوی این صفحه را طراحی کرد که کمی از ناراحتی ای که برای کاربر پیش امده است؛ کم شود. به همین دلیل بهتر است ظاهر صفحات 404 کمی طنزآمیز و یا شاد باشد تا احساس خوبی در کاربر ایجاد کند.
بدیهی است که طراحی این صفحات بستگی به مخاطبان سایت دارد. به طور مثلا در سایت های رسمی مانند بانک ها چنین کاری نباید صورت بگیرد و باید ظاهر صفحه ساده و طبق استاندارد های رابط کاربری طراحی شود.

اگر درباره طراحی UX و UI اطلاعاتی ندارید؛ مقاله UI و UX چیست را مطالعه کنید.
در طراحی صفحه 404 باید مانند دیگر صفحات سایت هدر و فوتر و منو وجود داشته باشد همچنین بهتر است یک نوار جست و جو هم در صفحه قرار داد. محتوای صفحه 404 باید به گونه ای باشد که به کاربر اطلاع دهد که خطای 404 رخ داده است.

نحوه رفع خطاهای 404:

اگر صفحه ای در سایت شما حذف شده باید به صفحات مرتبط با موضوع صفحه حذف شده ریدایرکت شود. این ریدایرکت باید با کد 301 انجام شود تا کاربر خطای404 را مشاهده نکند.
اگر این فرایند ریدایرکت به خوبی انجام شود؛ تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت خواهد داشت.
اگر در سایت لینک های شکسته وجود دارد می توانید با استفاده از گوگل سرچ کنسول یا سایت Brokenlinkcheck.com این نوع لینک هارا شناسایی کنید و سپس آن هارا ویرایش کنید.

 

اگر به عنوان یک کاربر با صفحه 404 مواجه شدید ابتدا دقت کنید که آدرس سایت را اشتباه تایپ نکرده اید.
اگر مشکل تایپی وجود نداشت؛ قسمت آخر آدرس را پاک کنید تا به منبع اصلی مطلب بروید.
اگر این روش ها موثر نبود به احتمال زیاد آن صفحه حذف شده است.

نظرات (0)

    ثبت نظر